tirsdag 7. januar 2014

Reklame

I disse tider skal vi blive lærd om Reklameformer, der omhandler Reklameplakater. Vi begynder med de tolv Dramatiseringskategorier:

1. Produktet i Hovedrollen: Her bliver Produktet presentert og fokusert på.

2. Produktet i bruk: Her vises Produktet og Brugsområdet.

3. Problemet Produktet skal løse: Man viser gjerne et klassisk Problem, og at det kan blive enkelt løst ved brug av Produktet.

4. Problem og Løsning:  Ofte brukt i Sminkereklamer, Problem og Løsning, viser før og nå-Bileder.

5. Resultat: Viser vad De oppnår, ved brug av Produktet.

6. Sammenligning:  Her sammenligner man ens Produkt, med en Konkurents, og forteller hvorfor en bør kjøpe den en reklamerer for, over Konkurentens. I Norge er det strenge Regler for hvornår en kan bruge denne type Reklame.

7. Opprinnelse eller Råvarer: Man forteller vad Produktet er lagd av eller i hvilket Land det blev fremstilt i. For Exempel Tysk presisjon, Engelsk eleganse osv.

8. Testimonium: Her bruger man et Udsagn, gjerne fra en Kjendis, om hvor bra Produktet er.

9. Den aksepterte Overdrivelse: En overdriver til en slik Grad, at man kan forstå, at man overdriver. Igjen er det strenge Regler i Norge om angående hvornår en kan ta i brug en slik Reklame.

10. Den informative vinklingen: Man tager for seg Fakta om produktet.

11. Analogi: En bruger en sammenligning for at beskrive produktet; For Exempel en hurtig Bil, kan blive sammenlignet med en Gepard.


12. Aktualitet: Man tager for seg en Nyhetssak, der Produktet kan/kunne være aktuelt. For Exempel kan man, viss det er et Inbrudd hos nogen, si at ens Dører hadde beskydet mot Inbrudd, viss en Selger dører.

mandag 6. januar 2014

Plakat design


Vi skal lage ein plakat til ein ideel orginisasjon. Eg har valgt Plan-fadder, Plans visjon er en verden der alle barn får realisert sine muligheter i samfunn som respekterer menneskers rettigheter og verdighet.

fredag 3. januar 2014

Reklame

Fremmover skal vi jobbe med reklame fremover og denne uken hadde vi en øvingsoppgave for å lære om de 12 dramatiseringsmåtene. Vi var på en gruppe på 4 og tegne 3 plakater av av de 12  måtene hver.

1. Produkt i hovedrolle
- Dette er når reklamen fokusere på produktet som selges.

2. Produkt i bruk
- Når reklamen viser hva produktet gjør.

3. Problemet produktet skal løse

4. Problem og løsning
- Reklamene viser ofte før og etter (sminkereklamer) eller viser lignende.

5.  Resultat
- Reklamen viser hvordan det er etter produktet blir brukt.

6. Sammenligning
- Reklamen sammenligner produktet med et annet.

7. Opprinnelse eller råvarer
- Reklamen viser til hvordan produktet er laget, hvor og av hva.

8. Testimonium
- Reklamen bruker en kjendis som sier noe positivt om produktet.

9. Den aksepterte overdrivelsen
- Reklamen overdriver så  mye at man vet det ikke er sant, men budskapet kommer godt frem.

10. Den informative vinklingen
- Reklamen informere om produktet, hva som gjør det bedre enn andre.

11. Analogi
- Når produktet sammenlignes med noe annet. Eksempel kan være at man kan bruke en gepard for å få frem at bilen kjører veldi raskt.

12. Aktualitet

- Når reklamen drar inn noe annet som er aktuelt. Eksemper kan være at man skal hjem til jul med fly, dette vil bare være aktuelt rundt jul.

tirsdag 10. desember 2013

Antikkens Roma og Antikkens Hellas

Romerriket sivilisasjon som vokste ut i den Italienske hovudstaden Roma på 8. århundre f.Kr. Forskjellen mellom fattig og rik i antikkens Roma var enorme. Romerene er svært kjent for deres flotte kunstverk som bruer, colosseum osv...

Sivilisasjonen til de gamle grekerne har hatt stor innflytelse på språket, politikken, utdanningssystemene, filosofien, vitenskapen, kunsten og arkitekturen i den moderne verden.
Perioden antikkens Hellas blir vanligvis delt inn i tre perioder. Bare frie mennesker kunne oppnå borgerskap og full beskyttelse fra loven i en polis.

mandag 18. november 2013

Filmperiode


Vi har fått i oppgave å lage film dei neste vekene, der me skal prøve ut å lage film og lyd produksjoner på et grunnleggende nivå.  Vi er delt inn i gupper på 5/6; jeg er med Stine, Rikke, Helene, Jonatan og Benny. Vi skal lære å bruke et videokamera og lage en scene på halvannet minutt, vi skal også skrive et manus. I tillegg skal vi lære om lyd, og dubbe en 30 sekunders animasjon. I prosessen lærer vi om dramaturgi, redigering og forskjellige typer "shots" med kameraet.

tirsdag 12. november 2013

Nærvær

I år er det 10 års-jubileum for Nærværprosjektet til Sandnes kulturhus og Vågen VGS, der vi har fått i oppgave å ta 2-5 bilder som viser nærvær. Vi skal og lage ein setning som vi syntes forklarer ordet nærvær, og spille inn eit lydopptak der me les det opp. Dette skal bli brukt til ei framstilling i Sandnes kulturhus, der intektene går til rusavhengige.


søndag 10. november 2013