fredag 3. januar 2014

Reklame

Fremmover skal vi jobbe med reklame fremover og denne uken hadde vi en øvingsoppgave for å lære om de 12 dramatiseringsmåtene. Vi var på en gruppe på 4 og tegne 3 plakater av av de 12  måtene hver.

1. Produkt i hovedrolle
- Dette er når reklamen fokusere på produktet som selges.

2. Produkt i bruk
- Når reklamen viser hva produktet gjør.

3. Problemet produktet skal løse

4. Problem og løsning
- Reklamene viser ofte før og etter (sminkereklamer) eller viser lignende.

5.  Resultat
- Reklamen viser hvordan det er etter produktet blir brukt.

6. Sammenligning
- Reklamen sammenligner produktet med et annet.

7. Opprinnelse eller råvarer
- Reklamen viser til hvordan produktet er laget, hvor og av hva.

8. Testimonium
- Reklamen bruker en kjendis som sier noe positivt om produktet.

9. Den aksepterte overdrivelsen
- Reklamen overdriver så  mye at man vet det ikke er sant, men budskapet kommer godt frem.

10. Den informative vinklingen
- Reklamen informere om produktet, hva som gjør det bedre enn andre.

11. Analogi
- Når produktet sammenlignes med noe annet. Eksempel kan være at man kan bruke en gepard for å få frem at bilen kjører veldi raskt.

12. Aktualitet

- Når reklamen drar inn noe annet som er aktuelt. Eksemper kan være at man skal hjem til jul med fly, dette vil bare være aktuelt rundt jul.

tirsdag 10. desember 2013

Antikkens Roma og Antikkens Hellas

Romerriket sivilisasjon som vokste ut i den Italienske hovudstaden Roma på 8. århundre f.Kr. Forskjellen mellom fattig og rik i antikkens Roma var enorme. Romerene er svært kjent for deres flotte kunstverk som bruer, colosseum osv...

Sivilisasjonen til de gamle grekerne har hatt stor innflytelse på språket, politikken, utdanningssystemene, filosofien, vitenskapen, kunsten og arkitekturen i den moderne verden.
Perioden antikkens Hellas blir vanligvis delt inn i tre perioder. Bare frie mennesker kunne oppnå borgerskap og full beskyttelse fra loven i en polis.

mandag 18. november 2013

Filmperiode


Vi har fått i oppgave å lage film dei neste vekene, der me skal prøve ut å lage film og lyd produksjoner på et grunnleggende nivå.  Vi er delt inn i gupper på 5/6; jeg er med Stine, Rikke, Helene, Jonatan og Benny. Vi skal lære å bruke et videokamera og lage en scene på halvannet minutt, vi skal også skrive et manus. I tillegg skal vi lære om lyd, og dubbe en 30 sekunders animasjon. I prosessen lærer vi om dramaturgi, redigering og forskjellige typer "shots" med kameraet.

tirsdag 12. november 2013

Nærvær

I år er det 10 års-jubileum for Nærværprosjektet til Sandnes kulturhus og Vågen VGS, der vi har fått i oppgave å ta 2-5 bilder som viser nærvær. Vi skal og lage ein setning som vi syntes forklarer ordet nærvær, og spille inn eit lydopptak der me les det opp. Dette skal bli brukt til ei framstilling i Sandnes kulturhus, der intektene går til rusavhengige.


søndag 10. november 2013

tirsdag 15. oktober 2013

mandag 30. september 2013

Fotomontasje

Ferdige resultat:



I dag fekk me ein oppgåve som går ut på at vi skal ta fleire bilete av ein person på same plass, og redigere det slik det blir eit bilete med fleire personar.

Det vi skal lage er ein fotomontasje, som vil seie at man monterer ulike bilder sammen til eit bilete.
Me skal lage ein intressang eller morsom situasjon med litt "action".

Prøvebilde: