Her er mine skisser:
Først skal forestille to gutter som spiller fotball med en blikkboks.onsdag 8. januar 2014
tirsdag 7. januar 2014
Reklame
I disse tider
skal vi blive lærd om Reklameformer, der omhandler Reklameplakater. Vi begynder
med de tolv Dramatiseringskategorier:
1. Produktet
i Hovedrollen: Her bliver Produktet presentert og fokusert på.
2. Produktet
i bruk: Her vises Produktet og Brugsområdet.
3. Problemet
Produktet skal løse: Man viser gjerne et klassisk Problem, og at det kan
blive enkelt løst ved brug av Produktet.
4. Problem
og Løsning: Ofte brukt i Sminkereklamer, Problem og Løsning, viser
før og nå-Bileder.
5. Resultat:
Viser vad De oppnår, ved brug av Produktet.
6. Sammenligning:
Her sammenligner man ens Produkt, med en Konkurents, og forteller
hvorfor en bør kjøpe den en reklamerer for, over Konkurentens. I Norge er det
strenge Regler for hvornår en kan bruge denne type Reklame.
7. Opprinnelse
eller Råvarer: Man forteller vad Produktet er lagd av eller i hvilket Land
det blev fremstilt i. For Exempel Tysk presisjon, Engelsk eleganse osv.
8. Testimonium:
Her bruger man et Udsagn, gjerne fra en Kjendis, om hvor bra Produktet er.
9. Den
aksepterte Overdrivelse: En overdriver til en slik Grad, at man kan forstå,
at man overdriver. Igjen er det strenge Regler i Norge om angående hvornår en
kan ta i brug en slik Reklame.
10. Den
informative vinklingen: Man tager for seg Fakta om produktet.
11. Analogi:
En bruger en sammenligning for at beskrive produktet; For Exempel en hurtig
Bil, kan blive sammenlignet med en Gepard.
12. Aktualitet:
Man tager for seg en Nyhetssak, der Produktet kan/kunne være aktuelt. For
Exempel kan man, viss det er et Inbrudd hos nogen, si at ens Dører hadde
beskydet mot Inbrudd, viss en Selger dører.
mandag 6. januar 2014
Plakat design
Vi skal lage ein plakat til ein ideel orginisasjon. Eg har valgt
Plan-fadder, Plans visjon er en verden der alle
barn får realisert sine muligheter i samfunn som respekterer
menneskers rettigheter og verdighet.
fredag 3. januar 2014
Reklame
Fremmover skal
vi jobbe med reklame fremover og denne uken hadde vi en øvingsoppgave for å
lære om de 12 dramatiseringsmåtene. Vi var på en gruppe på 4 og tegne 3
plakater av av de 12 måtene hver.
1. Produkt i
hovedrolle
- Dette er når
reklamen fokusere på produktet som selges.
2. Produkt i
bruk
- Når reklamen
viser hva produktet gjør.
3. Problemet
produktet skal løse
4. Problem og
løsning
- Reklamene
viser ofte før og etter (sminkereklamer) eller viser lignende.
5.
Resultat
- Reklamen
viser hvordan det er etter produktet blir brukt.
6.
Sammenligning
- Reklamen
sammenligner produktet med et annet.
7. Opprinnelse
eller råvarer
- Reklamen
viser til hvordan produktet er laget, hvor og av hva.
8. Testimonium
- Reklamen
bruker en kjendis som sier noe positivt om produktet.
9. Den
aksepterte overdrivelsen
- Reklamen
overdriver så mye at man vet det ikke er sant, men budskapet kommer godt
frem.
10. Den
informative vinklingen
- Reklamen
informere om produktet, hva som gjør det bedre enn andre.
11. Analogi
- Når produktet
sammenlignes med noe annet. Eksempel kan være at man kan bruke en gepard for å
få frem at bilen kjører veldi raskt.
12. Aktualitet
- Når reklamen
drar inn noe annet som er aktuelt. Eksemper kan være at man skal hjem til jul
med fly, dette vil bare være aktuelt rundt jul.
tirsdag 10. desember 2013
Antikkens Roma og Antikkens Hellas
Romerriket sivilisasjon som vokste ut i den Italienske hovudstaden Roma på 8. århundre f.Kr. Forskjellen mellom fattig og rik i antikkens Roma var enorme. Romerene er svært kjent for deres flotte kunstverk som bruer, colosseum osv...
Sivilisasjonen til de gamle grekerne har hatt stor innflytelse på
språket, politikken, utdanningssystemene, filosofien, vitenskapen, kunsten og
arkitekturen i den moderne verden.
Perioden antikkens Hellas blir vanligvis delt inn i tre
perioder. Bare frie mennesker kunne oppnå borgerskap og full beskyttelse
fra loven i en polis.
mandag 18. november 2013
Filmperiode
Vi har fått i oppgave å lage film dei neste vekene, der me skal prøve ut å lage film og lyd produksjoner på et grunnleggende nivå. Vi er delt inn i gupper på 5/6; jeg er med Stine, Rikke, Helene, Jonatan og Benny. Vi skal lære å bruke et videokamera og lage en scene på halvannet minutt, vi skal også skrive et manus. I tillegg skal vi lære om lyd, og dubbe en 30 sekunders animasjon. I prosessen lærer vi om dramaturgi, redigering og forskjellige typer "shots" med kameraet.
Abonner på:
Innlegg (Atom)