I disse tider
skal vi blive lærd om Reklameformer, der omhandler Reklameplakater. Vi begynder
med de tolv Dramatiseringskategorier:
1. Produktet
i Hovedrollen: Her bliver Produktet presentert og fokusert på.
2. Produktet
i bruk: Her vises Produktet og Brugsområdet.
3. Problemet
Produktet skal løse: Man viser gjerne et klassisk Problem, og at det kan
blive enkelt løst ved brug av Produktet.
4. Problem
og Løsning: Ofte brukt i Sminkereklamer, Problem og Løsning, viser
før og nå-Bileder.
5. Resultat:
Viser vad De oppnår, ved brug av Produktet.
6. Sammenligning:
Her sammenligner man ens Produkt, med en Konkurents, og forteller
hvorfor en bør kjøpe den en reklamerer for, over Konkurentens. I Norge er det
strenge Regler for hvornår en kan bruge denne type Reklame.
7. Opprinnelse
eller Råvarer: Man forteller vad Produktet er lagd av eller i hvilket Land
det blev fremstilt i. For Exempel Tysk presisjon, Engelsk eleganse osv.
8. Testimonium:
Her bruger man et Udsagn, gjerne fra en Kjendis, om hvor bra Produktet er.
9. Den
aksepterte Overdrivelse: En overdriver til en slik Grad, at man kan forstå,
at man overdriver. Igjen er det strenge Regler i Norge om angående hvornår en
kan ta i brug en slik Reklame.
10. Den
informative vinklingen: Man tager for seg Fakta om produktet.
11. Analogi:
En bruger en sammenligning for at beskrive produktet; For Exempel en hurtig
Bil, kan blive sammenlignet med en Gepard.
12. Aktualitet:
Man tager for seg en Nyhetssak, der Produktet kan/kunne være aktuelt. For
Exempel kan man, viss det er et Inbrudd hos nogen, si at ens Dører hadde
beskydet mot Inbrudd, viss en Selger dører.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar