tirsdag 7. januar 2014

Reklame

I disse tider skal vi blive lærd om Reklameformer, der omhandler Reklameplakater. Vi begynder med de tolv Dramatiseringskategorier:

1. Produktet i Hovedrollen: Her bliver Produktet presentert og fokusert på.

2. Produktet i bruk: Her vises Produktet og Brugsområdet.

3. Problemet Produktet skal løse: Man viser gjerne et klassisk Problem, og at det kan blive enkelt løst ved brug av Produktet.

4. Problem og Løsning:  Ofte brukt i Sminkereklamer, Problem og Løsning, viser før og nå-Bileder.

5. Resultat: Viser vad De oppnår, ved brug av Produktet.

6. Sammenligning:  Her sammenligner man ens Produkt, med en Konkurents, og forteller hvorfor en bør kjøpe den en reklamerer for, over Konkurentens. I Norge er det strenge Regler for hvornår en kan bruge denne type Reklame.

7. Opprinnelse eller Råvarer: Man forteller vad Produktet er lagd av eller i hvilket Land det blev fremstilt i. For Exempel Tysk presisjon, Engelsk eleganse osv.

8. Testimonium: Her bruger man et Udsagn, gjerne fra en Kjendis, om hvor bra Produktet er.

9. Den aksepterte Overdrivelse: En overdriver til en slik Grad, at man kan forstå, at man overdriver. Igjen er det strenge Regler i Norge om angående hvornår en kan ta i brug en slik Reklame.

10. Den informative vinklingen: Man tager for seg Fakta om produktet.

11. Analogi: En bruger en sammenligning for at beskrive produktet; For Exempel en hurtig Bil, kan blive sammenlignet med en Gepard.


12. Aktualitet: Man tager for seg en Nyhetssak, der Produktet kan/kunne være aktuelt. For Exempel kan man, viss det er et Inbrudd hos nogen, si at ens Dører hadde beskydet mot Inbrudd, viss en Selger dører.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar